Článek, který se tentokrát na trh s chytrými telefony nedívá až tak z pohledu běžných uživatelů, ale spíše z pohledu vývojářů softwaru. A zde často nemusí být rozhodující tržní podíl (hovořící ve prospěch Androidu), ale spíše možnost na svých programech více vydělat (kde hraje prim právě Apple).
|
Rok 2011 byl pro operační systém Google Android fantastický. Jeho celkový tržní podíl ve světě činil více než 50%, až daleko za ním se nacházel Symbian se 17% a Apple iOS s 15% (tržní podíl Applu se během tohoto roku propadl o 16,6%).
Obchody s aplikacemi
Při pohledu na tato čísla se dá říci, že telefony se systémem Google mají v současné době na trhu jasnou dominanci. To by měla být pro Apple špatná zpráva, faktem ale je, že právě on má v mnohém podstatný náskok. I přes menší tržní podíl totiž Apple vede v počtu stažených aplikací. Apple store za minulý rok totiž zaznamenal 18 miliard stažení, zatímco Android Market „pouhých“ 10 miliard. Na druhou stranu pokud bude růst pokračovat současným tempem, je jasné, že i v tomto ohledu bude mít Android brzy navrch.
Ani počet stažení však není zcela zásadním údajem. Tím jsou příjmy. A v těch je Apple také mnohem dál. Ačkoli má Google celkově mezi uživateli mnohem více telefonů, jeho obchod negeneruje vývojářům takové příjmy, jako obchod od Apple. Právě proto vývojáři vždy přicházejí nejprve s programy pro iOS, kde vydělají nejvíce. Podle údajů investiční společnosti Pipar Jaffray v USA vydělají vývojáři pro Android pouze 7% toho, co vydělají vývojáři pro iOS.
Řečí čísel to znamená, že zatímco Apple App Store vydělá v hrubých příjmech 4,9 milionu USD, Android Market se musí spokojit s pouhými zhruba 330 miliony USD. V počtu prodaných (tedy placených) aplikací tedy Apple svého souputníka doslova drtí. Je to z velké míry způsobeno určitě i tím, že pro Android je k dispozici mnohem více programů zdarma, než pro Apple. V případě Applu tvoří placené programy 14% veškerého staženého softwaru, u Androidu je to pouhé 1%. Je vidět, že Google nemá v této oblasti ještě tolik zkušeností a tápe v tom, jak by mohl vydělat víc.
Platformy
Hlavním důvodem tohoto velkého rozdílu v příjmech bude určitě kulturní rozdíl za těmito dvěma platformami. Applu se totiž podařilo kolem svých produktů vytvořit velmi silný ekosystém, který uživatelům jeho produktů znesnadňuje odchod k jinému systému. Googlu se nic takového nepodařilo, proto pro jeho uživatele není tak složité kdykoli přejít jinam. A to je pro Apple dost velká příležitost.
I způsob organizace těchto dvou softwarových obchodů je jiný. Apple Store se totiž může pochlubit velmi dobrou organizací a orientací mezi programy – na rozdíl od Android Marketu, který působí poněkud chaoticky s tím, že větší důraz je tu často kladen právě na bezplatné programy. To je důvod, proč se mnoho kvalitních vývojářů ani nesnaží své aplikace pro Android ani vytvářet; musejí totiž soupeřit s obrovským množstvím dalších programů a zaplatit tak alespoň vývoj programu, natož na něm něco vydělat, může být poměrně složité. Ověřeným postupem je tak vytvořit nejprve program pro Apple a až podle jeho úspěchů rozhodnout, zdali má vůbec význam podobný produkt i pro Google Android.
Vylepšení uživatelského rozhraní Android Marketu by přitom pro Google nemělo být až takovým problémem, otázkou však je, co je pro Google důležité.
Android má na druhou stranu výhodu pro poskytovatele reklamy. Díky neskutečně širokému zázemí uživatelů se totiž Android stává velmi zajímavou reklamní „plochou.“ Pokud si totiž zaplatí za reklamu v programech pro Android, je téměř jisté, že se dostanete k mnohem většímu počtu uživatelů, než by tomu bylo v případě aplikace pro iOS.
Závěr
Nemůže být pochyb o tom, že díky svému prudkému nárůstu Android brzy Apple v počtu stažených aplikací dožene. Apple na druhou stranu vydělává na aplikacích výrazně více a kvůli výše zmiňovaným důvodům není pravděpodobné, že by se tato situace měla v dohledné budoucnosti měnit. Nicméně toto vše je stále ještě pouhým začátkem a v následujících měsících a letech nás může potkat celá řada překvapení.
Zdroj: Shaun McGill pro Lost in Mobile.com